woensdag 15 augustus 2012

Before a Burn-Out


Te veel stress en te weinig nachtrust kan geestelijke en lichamelijk klachten veroorzaken en het gevoel uitgeblust en opgebrand te zijn. Burn-out is typisch een ziekte van deze tijd. In onze 24 uurs-economie raken mensen opgebrand. Grenzen stellen wordt steeds belangrijker maar ook steeds moeilijker!

Afgelopen jaar kreeg ik steeds meer mensen met Burn-out klachten in mijn praktijk. Het zijn stuk voor stuk mensen die nooit hadden gedacht dat hun zo iets zou overkomen.  Mensen die succesvol waren,tot die ene dag dat het niet meer ging…


We zouden het niet zo ver moeten laten komen. Volgens de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 7,2%! van de Nederlandse beroepsbevolking last van een burn-out. Naast al het persoonlijke leed is burn-out een macro-economisch miljarden probleem geworden!
Achteraf weten burn-out cliĆ«nten vaak maar al te goed de signalen die hun lijf al langere tijd aangaf. De signalen werden in eerste instantie ontkent. Door het tijdig herkennen van deze waarschuwingssignalen kun je eerder handelen en een mogelijke burn-out situatie voorkomen. Deze waarschuwingssignalen hoor ik regelmatig van mijn cliĆ«nten in mijn praktijk. 

  • Concentratie problemen. Bijvoorbeeld als ik lees dan onthoud ik de tekst niet.
  • Vergeetachtigheid. “ik kan niet meer zonder mijn I-phone om afspraken te onhouden.
  • (onverklaarbare) emotionele buien/ schommelingen. Huilbuien die niet lijken op te houden en niet te plaatsen zijn. Boosheid die niet in verhouding staat met de gebeurtenis. 

  •  Slaapproblemen. Al langere tijd moeilijk in slaap kunnen komen. Of in de nacht plotseling wakker worden en niet meer verder kunnen slapen.
  • Snel moe. Snel of langere tijd verkouden zijn. Regelmatig hoofdpijn.
  • Angstig worden. Waardoor je het ook lastig vind om beslissingen te nemen. 
  • Duizelig. Vooral in situaties met veel mensen/ prikkels/ scherp licht.

Heb jij ook ervaring met burn-out en negeerde jij ook de signalen van jou lijf? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten